امگا 3 به پیشگیری از افسردگی کمک نمی کند


در یک مطالعه بالینی طولانی مدت در مورد تأثیر دریافت امگا 3 بر کاهش افسردگی، محققان دریافتند که تفاوت معنی داری بین گروه دارونما و گروه امگا 3 وجود ندارد. یک مطالعه پنج ساله به بررسی اثرات امگا 3 بر بهبود خلق و خو و پیشگیری از افسردگی پرداخت.

در این مطالعه، محققان به جای بررسی اختلال افسردگی اساسی (MDD)، اثرات مصرف طولانی مدت روغن ماهی امگا 3 بر خلق و خو را بررسی کردند. آنها به یک گروه بسیار بزرگ برای به دست آوردن اطلاعات کافی و دقیق در مورد ناهمگونی در یک کارآزمایی بالینی، مانند افسردگی، نیاز داشتند. محققان 18353 فرد بالای 50 سال را مورد بررسی قرار دادند که هیچ یک از آنها در آن زمان علائم افسردگی نداشتند.

نیمی از آنها دارونما و نیمی دیگر مکمل امگا 3 دریایی به نام Omacor دریافت کردند که حاوی 465 میلی گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و 375 میلی گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است. همه افراد حداقل به مدت پنج سال تحت نظر قرار گرفتند و افسردگی آنها با استفاده از جلسات افسردگی بالینی و سؤالات سالانه در مورد خلق و خوی آنها ارزیابی شد.

فقدان اثرات امگا 3 در افسردگی

محققان هیچ تفاوتی بین گروه دارونما و گروه امگا 3 پیدا نکردند. اما نتایج جلسات بالینی گروه امگا 3 افزایش بسیار کمی را در علائم افسردگی نشان داد که از نظر آماری معنی دار بود.

چنین نتیجه ای به معنای افزایش خطر افسردگی با مکمل های امگا 3 نیست و در این مطالعه، تمام خلق و خوی طولانی مدت ثابت ماندند، نتیجه ای که نشان می دهد اثر طولانی مدت مصرف امگا 3 کاملاً خنثی است.

لازم به ذکر است که هیچ تحقیقی نتایج قطعی ارائه نمی دهد. محققان در این مطالعه محدودیت هایی داشتند، مانند استفاده از ترکیب دوز پایین دو اسید چرب امگا 3 که در نتایج بسیار موثر بود. سال ها تحقیق ناهماهنگ در مورد امگا 3 باعث شده است تا محققان حدس بزنند که اثرات مکمل های EPA و DHA باید متفاوت باشد.

در اوایل سال جاری، مقاله ای منتشر شد که در آن 38 کارآزمایی بالینی تصادفی شده امگا 3 را بررسی کرد و دریافت که EPA به تنهایی تمام فواید سلامتی مفید بدن را دارد و مصرف DHA می تواند از این اثرات جلوگیری کند. از این رو، استفاده از هر دوی این اسیدها در یک مکمل می تواند اثرات مثبت EPA را خنثی کند.

مطالعه دیگری در لندن نشان داد که دوزهای بسیار بالای اسیدهای چرب امگا 3 می تواند التهاب بافت عصبی مرتبط با افسردگی شدید را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید