Omicron ممکن است آخرین جنبه ناراحت کننده The Crown باشد


به گزارش The Conversation، یکی از محققان دانشگاه کمبریج اخیرا مقاله ای منتشر کرده است که نشان می دهد سویه کرونای Omicron ممکن است آخرین گونه هشدار دهنده ویروس باشد.

بن کریشنا، محقق فوق دکترای ایمونولوژی و ویروس شناسی در دانشگاه کمبریج در بریتانیا، مقاله ای را در 22 دسامبر منتشر کرد که اولین آن در گفتگو بود که می گوید: «امیکرون ممکن است آخرین مقاله نباشد. اما دومی می تواند نگران کننده باشد.

یک ویروس شناس دانشگاه کمبریج در ابتدای مقاله خود گفت: مشکل بقای ویروس بحث برانگیز است. اما مثل بقیه؛ آنها نیز توسعه می یابند. این موضوع در طول اپیدمی کرونا کاملاً مشخص شد. زیرا هر چند ماه یکبار یک جنبه نگران کننده از ویروس کشف می شود. برخی از این سویه ها بهتر از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند و در نتیجه غالب می شوند. دلیل آن این است که این گونه‌ها در رقابت با نسخه‌های کندتر ویروس SARS-CoV-2، ویروسی که باعث کووید-19 می‌شود، به سویه غالب تبدیل می‌شوند.

این محقق می نویسد: «این توانایی انتقال بهبود یافته به جهش در «پروتئین سنبله» نسبت داده شده است. یک پروتئین قارچی روی سطح ویروس که به آن اجازه می دهد تا محکم به گیرنده های ACE2 متصل شود. ACE2 گیرنده هایی روی سطح سلول هستند که ویروس ها به آنها متصل می شوند تا وارد سلول شوند و شروع به تکثیر کنند.

او گفت: «این جهش‌ها در سویه‌های آلفا و سپس دلتا به آن‌ها اجازه داد تا به سویه غالب در سراسر جهان تبدیل شوند و دانشمندان از سویه omicron نیز همین انتظار را دارند. با این حال، این ویروس نمی تواند به طور نامحدود بهبود یابد. قوانین بیوشیمیایی بیان می کند که ویروس در نهایت یک “پروتئین سنبله” تولید می کند که می تواند تا حد امکان محکم به گیرنده ACE2 متصل شود. در آن زمان، توانایی ویروس کرونا برای انتشار در بین انسان‌ها به میزان خوبی که ویروس می‌تواند در خارج از سلول بچسبد محدود نمی‌شد. عوامل دیگری مانند نحوه تکثیر ژنوم ویروسی، سرعت ورود ویروس از طریق پروتئین TMPRSS2 به سلول یا میزان ویروسی که فرد آلوده می تواند منتشر کند نیز “عفونی بودن” ویروس را محدود می کند. اساساً، همه آنها باید به حداکثر عملکرد برسند. آیا کرنش میکرونی به این “اوج” رسیده است؟ ما هیچ مبنایی برای چنین فرضیه ای نداریم.

او با اشاره به آینده ویروس کرونا می‌گوید: «ما می‌توانیم هر زمستان یک کرونا داشته باشیم، مانند آنفولانزای کنونی. ویروس های آنفولانزا الگوهای مشابهی از “جهش در طول زمان” دارند که به عنوان رانش آنتی ژنی شناخته می شود. بنابراین، Omicron آخرین تاج نیست. اما این می تواند آخرین گونه هشدار دهنده ویروس باشد. اگر خوش شانس باشیم و پیش‌بینی دوره این همه‌گیری دشوار باشد، همه‌گیری کرونا (همه‌گیری) بومی می‌شود زیرا ویروس به آرامی در طول زمان جهش می‌یابد.

منبع:
باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید