مطالبه دانشجویان بسیجی برای تامین توانمندی های داخلی ناوگان عمومی و پاسخ مثبت وزارت صمت


به گزارش خبرگزاری فارس، مشکل فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری و بحرانی که به دلیل آلودگی هوا ایجاد می کند یکی از معضلات قدیمی حوزه مدیریت شهری است و بر همین اساس است که معاون وزیر راه و شهرسازی وی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری گفت: 3600 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق پالایشگاه ها تحویل می شود.

* نامه شورا برای شفاف سازی جایگاه دانشجوی بسیجی به وزیر صمت

این اظهارات شورا را بر آن داشت تا موضع بسیج دانشجویی استان قم را برای ارسال نامه ای به وزیر کشور و وزارت صنعت و معدن روشن کند.

در نامه ای از سوی شورا برای تبیین جایگاه بسیج دانش آموزی استان قم آمده است: اتوبوس سازان داخلی می توانند علاوه بر نیاز داخلی کشور، کل منطقه و غرب آسیا را پوشش دهند. ما در طراحی و ساخت اتوبوس و حتی خطوط تولید مزیت نسبی داریم. به دست آوردن این سرمایه آسان نیست و کشورهای کمی در دنیا هستند که چنین سرمایه ای داشته باشند. با این حساب چرا از ظرفیت های تولیدی کارخانه های اتوبوس سازی داخلی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری استفاده نمی شود؟

شورای گسترش بسیج دانشجویی استان قم در ادامه تاکید کرد: آیا در بند 3 سیاست کلی اقتصادی که تقویت عوامل تولید محور رشد بهره وری در اقتصاد است مقاومت وجود دارد؟ آیا رهبر معظم انقلاب در تاریخ 30/5/1388 نفرمودند که یکی از عواملی که می تواند در فضای اقتصادی کشور نقش محرکه داشته باشد، صنعت خودرو است؟ آیا رهبر معظم انقلاب 8/2/1395 نفرمودند که اصلاً نباید جنس با این باطن را از خارج وارد کرد؟ پس چگونه می توان برای تضعیف تولید داخلی و اشتغال کارگران و مهندسان ایرانی تصمیم گرفت؟ چگونه با نقض آشکار سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در بهمن 92، تصمیم گرفته می شود؟

در این نامه همچنین تاکید شده که کمبود منابع برای تامین اتوبوس بهانه ای غیرقابل توجیه است. زیرا در دولت های گذشته مشکلی برای بیان منابع وجود نداشت. این موضوع در زمان ساخت نیروگاه توسط مپنا در دولت قبل مطرح شد که با رهبری مقام معظم رهبری اقدام به تهیه اوراق قرضه و شروع ساخت نیروگاه کردند و اگر قبلاً این طرح مورد توجه دولت قرار گرفته بود. مشکل قطعی عظیم برق به وجود نمی آمد. در خصوص پالایش نفت و واردات اتوبوس نیز باید توجه داشت که پالایش اگر قرار است انجام شود باید در داخل انجام شود نه موازی با تولید داخلی. در این راستا انتظار می رود وزارت صمت از توانمندی صنعت گران ایرانی و تاسیسات تولید داخلی حمایت کافی داشته باشد.

بسیج دانشجویی همچنین در پایان نامه خود از دولت خواست تا از ظرفیت کارخانه های اتوبوس سازی داخلی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و نفت پالایشگاه خود برای واردات کالاهای اساسی که مشابه آن در داخل تولید نمی شود، استفاده کند.

* فرصت های تولید اتوبوس برقی در کشور

بر اساس این گزارش، در برخی از کشورهای توسعه یافته، اتوبوس های برقی در ناوگان حمل و نقل شهری برای مقابله با آلاینده ها استفاده می شود. جالب است بدانید که اخیرا در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که در مصلای تهران برگزار شد؛ سایپا دیزل دو اتوبوس برقی و دیزلی از برند معتبر SKYWELL را به عموم مردم معرفی کرده است که در برنامه تولید خود قرار داده است.

شورای تبیین بسیج دانش آموزی استان قم نیز در نامه خود به دولت سیزدهم انتظار داشت از ظرفیت های صنعتی موجود کشور و تولیدکنندگان داخلی برای حمایت از تولید ملی حمایت های لازم را انجام دهد.

* پاسخ وزارت صنعت و تجارت به نامه شورای شفاف سازی جایگاه بسیج دانشجویی/ اعلام آمادگی برای تامین ظرفیت های داخلی ناوگان عمومی

شایان ذکر است رونوشت نامه اعتراضی شورا برای تبیین جایگاه دانشجوی بسیجی استان قم نیز به وزیر کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شد.

ارسال نامه های دانشجویی به وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیر توسعه خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر آن داشت تا به بسیج دانشجویی پاسخ دهد.

در نامه مدیر توسعه صنعت خودرو وزارت صنعت و تجارت آمده است:

بازگشت به رونوشت نامه شورای شفاف سازی موضع بسیج دانشجویی استان قم در خصوص «تامین ناوگان حمل و نقل عمومی با پالایش نفت» وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئول تولید و تامین خودرو، استفاده از ظرفیت تولید خودروسازان داخلی

همچنین در سال های اخیر ظرفیت تولید سالانه 40 هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس در کارخانه های سراسر کشور ایجاد شده است که متاسفانه به دلیل عدم سفارش خرید از سوی شهرداری ها و متقاضیان، از ظرفیت آنها استفاده نمی شود. لذا بار دیگر تاکید می شود در صورت تامین منابع مالی شهرداری ها و سفارش خرید اتوبوس و مینی بوس، می توان از طریق تولیدکنندگان داخلی آن را تامین، تولید و تحویل داد.

* راهی برای افزایش تولید داخلی و حمایت از صنعت اتوبوسرانی کشور.

محمدحسین ابراهیمی عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی در گفت وگو با فارس، با تقدیر از توجه وزارت صمت به مطالبات دانشجویی، اظهار داشت: معتقدیم وزارت کشور باید از ظرفیت کارخانه های اتوبوس سازی داخلی برای نوسازی استفاده کند. ناوگان حمل و نقل شهر.” این اقدام هم به افزایش تولید داخلی کمک می کند و هم از صنعت اتوبوسرانی کشور حمایت می کند.

وی تاکید کرد: حرف ما این است که تا حد امکان از انرژی داخلی استفاده شود و اگر پالایشگاه نفتی وجود دارد، کالاهای اساسی که در داخل تولید نمی شود وارد کند.

انتهای پیام/



این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید