مروری بر عقاید ساکنان جنوب فارس در مورد اقامه نماز باران.



در این آیین معنوی خداجویان و مومنان لارستان پس از اقامه نماز با ذکر دعا و نیایش از درگاه خداوند متعال طلب باران و رحمت الهی کردند.

تقاضای باران از دیرباز ریشه در فرهنگ ها، آیین ها، نمادها و مظاهر فرهنگی و آیینی در اقصی نقاط کشورمان داشته است.

یافته های تاریخی، تحقیقات و نگاهی به گذشته نشان می دهد که پیوند آب و شعائر دینی همواره در ادیان و مذاهب مختلف وجود داشته است که در دوران پس از اسلام دعا و نیایش برای باران رنگارنگ و شکوهمندتر شده است و مسلمانان به ویژه مردم اقصی نقاط کشورمان در سال هایی که بیم کم خشکسالی وجود دارد، با ذکر و دعا و توسل به ائمه (ع)، جلوه های باشکوه این پیوند و پیوند چشمگیر تقاضای باران با دین و مذهب. آیین ها به نمایش گذاشته شده است.

مردم شهرهای جنوب فارس به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، گرم و خشک، قدر و منزلت آب را می دانند. به سرزمین آب‌ها شهرت دارد و احترام به آب و پرهیز از اتلاف و آلودگی محیط‌زیست ریشه‌های بسیار باشکوه و عمیقی در فرهنگ کهن ساکنان این منطقه از قدیم الایام دارد.

ویدیویی هم به نام “الله باران عطا می کند” وجود دارد که در واقع همان دعای باران از درگاه خدایان است که توسط دختر بچه اوز فارس به نام آلما ارژنگ با گویش محلی زیبا و چاشنی اخلاص و اخلاص است. با دلی پاک و بی ریا این روزها به تعداد زیاد و با بازدید زیاد توزیع می شود.

خشکی هوا و در نتیجه کمبود و نیاز شدید به آب، مردم این منطقه را مجبور به اکتشاف و ذخیره آب در اعماق زمین و در نتیجه روی آوردن به معماری و ساختن آب انبار کرد.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز در این باره گفت: آب برای همه موجودات روی کره زمین به ویژه برای ساکنان جنوب فارس و جستجوی باران و جست و جو، عامل حیاتی حیات است. زیرا باران یکی از سنت های زیبای قدیمی و رایج ساکنان این منطقه است.

فرو هاشمی معتقد است: در سال هایی که میزان بارندگی کم است و برکه ها (آب انبارها، آب انبارهای سنتی)، چاه ها و زمین های کشاورزی منتظر زنده شدن پیام آور باران هستند و طبیعت و محیط زیست را زنده می کند. ، در این لحظات سخت و روزمرگی مردم شهر و روستا از خداوند پناه می برند و از پروردگارشان رحمت و لطف و مهربانی می خواهند.

وی تصریح کرد: در این مدت مردم به ذکر، دعا و نیایش، روزه و دعای باران می ایستند و معمولاً در دشت یا صحرا که زمین کم آبی گذاشته و به آسمان و یا به مسجد می نگرد. مسجد مراسم نماز باران را آماده می کند.

هاشمی گفت: مردم در این شرایط سخت رو به قبله هستند و نماز می خوانند. البته قبل از آن نیز مردم زمانی که زمان مراسم دعای باران را می دانند و معتقدند خداوند دعای روزه را زودتر مستجاب می کند، روزه می گیرند و نماز می خوانند.

وی تصریح کرد: روزه داران در روزی که قرار است نماز خوانده شود در محل جمع می شوند و با نیت پاک و اشک از ته دل توبه می کنند و از خداوند متعال اظهار نظر می کنند. از حال بندگانش دعا کن و قبول کن و بر همه بندگان رحمت (باران) ببار.

یک کارشناس فرهنگی از اوز افزود: در گذشته و حتی امروز برای احیای این سنت زیبا، زنان، کودکان و نوجوانان به در می آیند و در را می کوبند و زمزمه می کنند: خدایا باران را بیامرز.

وی تصریح کرد: یک نفر رهبر گروه می شود و دعای الله باد باران را می خواند و دست خود را به سوی آسمان بلند می کند و برخی دیگر پاسخ می دهند: یارب به باران بده و با او همراهی کن.

هاشمی افزود: میزبان نیز با هدیه ای از آنها استقبال می کند که گاهی اوقات شامل پول نقد، برنج، شکر و چند تنقلات دیگر می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز می گوید: پول جمع آوری شده نیز نذری خاکستر یا ملایمت برای مومنین خواهد بود.

این روزها که آواز زیبای باران در سراسر ایران پخش می شود و همه خبرها به میزان بارندگی شدید و سفیدی باشکوه برف حتی بالای دو متر می رسد، اینجا و در شهرهای جنوبی فارس، تنش شدید آبی است. زندگی مردم و ساکنین را بسیار سخت می کند، خسته و منتظر نزول رحمت الهی و باران های پر برکت از سراسر ایران هستند.

از آخرین برداشت تاکنون کمتر از 50 میلی متر بارندگی در منطقه لارستان بزرگ و شهرستان های جنوبی فارس باریده است.

نماهنگی با عنوان “خدا باران را عطا می کند” که در واقع دعای باران از درگاه خدایان است، توسط دختر بچه اوز فارس به نام آلما ارژنگ با گویش محلی زیبا و با چاشنی اخلاص و خالصانه ساخته شده است. صدا قلب این روزها در سطح گسترده با بسیاری از تبدیل.

دیدگاهتان را بنویسید