کاهش ارزش لیر از سر گرفته شد



لیر ترکیه پس از کاهش بی سابقه هفته گذشته در نتیجه اقدامات دولت، روز دوشنبه در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

در ساعت 10:13 صبح به وقت محلی، ایسنا گزارش داد که لیر در استانبول با 5.3 درصد کاهش به 11.3366 لیر در برابر دلار آمریکا رسید.

هفته گذشته، این ارز یک رشد هفتگی تاریخی را نشان داد و روند نزولی هفت هفته ای را متوقف کرد. بر اساس مکانیسمی که هفته گذشته اعلام شد، دولت ترکیه به دارندگان سپرده متاثر از کاهش ارزش لیر به ارز خارجی علاوه بر نرخ بهره غرامت پرداخت خواهد کرد. اگرچه اقدامات انجام شده ارزش لیر را در هفته گذشته افزایش داده است، اما سؤالات درباره تأثیر احتمالی این سیاست بر تورم و بودجه همچنان حاد است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در مصاحبه ای با رسانه ها گفت که بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز عجله نخواهد کرد.

ابراهیم آکسوی، اقتصاددان ارشد هلدینگ HSBC در ترکیه، گفت: «این اظهارات ممکن است نشان دهنده این باشد که دولت ترکیه به دنبال کاهش نرخ ارز به زیر 9 لیر در برابر دلار است. با این حال شهروندان ترکیه همچنان در تلاش برای خرید ارز هستند. اگر خبری از فروش ارز توسط بانک مرکزی نباشد، احتمال افزایش بیشتر دلار در برابر لیر وجود دارد.

شاخص اعتماد تولیدکننده ترکیه که توسط بانک مرکزی توسعه یافته است، در ماه دسامبر کاهش یافت که نشان دهنده پیامدهای نوسانات شدید این ماه است. استفاده از ظرفیت از 78.1 درصد در نوامبر به 78.7 درصد در دسامبر افزایش یافته است.

در همین حال، بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت بهداشت ترکیه گفت که نوع Omicron بیش از 10 درصد از کل موارد شناسایی شده در شهرهای بزرگ را تشکیل می دهد، اما هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت زیرا میزان بستری شدن در بیمارستان پایین است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید