چرا ما هرگز نمی توانیم سالانه یک میلیون خانه بسازیم؟



وی ادامه داد: در طول سال‌ها، دولت‌ها همواره تلاش کرده‌اند که سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی بسازند، اما به دلیل کمبود منابع مالی، کمبود بسترهای نرم‌افزاری و تجهیزاتی برای تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی، هرگز این هدف محقق نشده و هیچ چیزی محقق نشده است. تغییر کرده است.» اقتصاددان گفت.

بیت الله ستاریان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنچه در 50 سال گذشته در حوزه مسکن وجود داشته، تغییری نکرده است. به جز یک سری صحبت های مسئولان و وعده های داده شده، اتفاق خاصی در عرصه عملیاتی نمی افتد. یک مکان 20000 واحد را انتخاب می کند، دیگری 30000 واحد را اجرا می کند، که طبیعی است و در چند دهه گذشته همیشه همینطور بوده است.

وی افزود: هر دولتی که آمد دقیقاً سناریوی دولت های گذشته را دنبال کرده است. مثل این است که پروژه را مسکن تعریف کنند و بعد منابع مالی و بانک ها را مطرح کنند. آنها کمی وام و مشوق می گیرند و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند.

ستاریان با اشاره به طرح ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: اعلام این که سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم صرفا لب گویی نیست، بلکه نیازمند زیرساخت هایی است که زمان بر است اما باید شروع شود. از چیزی اما مشکل این است که دولت ها شروع نمی کنند.

یک کارشناس اقتصاد مسکن درباره زیرساخت های مورد نیاز برای افزایش تولید مسکن گفت: این زیرساخت شامل فعالیت های گسترده ای از جمله تامین منابع و ابزارهای مالی، تقویت بخش خصوصی و ترویج قوانین و مقررات است. تغییرات در فناوری های ساخت، تغییر در زیرساخت های کارخانه، تولید مصالح ساختمانی و توسعه این بخش ها نیازمند کار نرم افزاری در زمینه قانون و مقررات است.

ما نیازی به قانون جدید نداشتیم

وی با اشاره به قانون جهش تولید و عرضه مسکن تاکید کرد: مجلس نیازی به تصویب قانون جدید نداشت، اما لازم بود قوانین دست و پاگیر حذف شود. آنها می گویند ما تصویب قوانین را برای مردم آسان می کنیم. ما هرگز قانونی نداشتیم، پس چرا نه؟ مشکل اصلی زیرساخت های قانونی و مالی در بخش مسکن است.

ستاریان با بیان اینکه بازار ساخت و ساز در دنیا یک بازار خصوصی است، افزود: بازار مسکن در کل دنیا بازاری کاملا هوشمند است. نیازی به عجله و برنامه ریزی نیست. او خود را متعادل می کند و در برنامه پیشرفت می کند.

این فرضیه که مشتری مسکن لوکس ندارد اشتباه است.

یک کارشناس بازار مسکن گفت: گاهی می شنویم که می گویند سازندگان مسکن لوکس ساخته اند و این به خود آنها بستگی دارد. این نظریه اشتباه است; آیا سازندگان چشم انداز اقتصادی برای مسکن لوکس ندارند؟ باید بازاری باشد که ساخته اند. آنها مانند یک مدیر دولتی نیستند که وظیفه محاسبه آن عدد را داشته باشد و با کشف و عدم شناخت قابلیت های طرف تقاضا، متوجه اشتباه بودن پروژه خود شوند. سازندگان بخش خصوصی در حال ساخت خانه های لوکس با داستان های اقتصادی هستند و مطمئناً سود مورد نیاز خود را به دست می آورند.

ستاریان در پاسخ به این سوال که چرا بازار مسکن هوشمند نمی تواند پاسخگوی تقاضا باشد، گفت: در سال های اخیر برنامه ای برای ساخت بین یک تا یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در سال داشتیم اما با وجود تقاضا نتوانستیم این تعداد را بسازیم. … «طبیعاً بازار مسکن نتوانست از سود کلانی که می‌توانست استفاده کند، یعنی بخش خصوصی نمی‌تواند بسازد، دولت چگونه می‌خواهد بسازد؟

ترکیه از سازندگان خود حمایت می کند و ما …

وی با اشاره به بازار مسکن در ترکیه گفت: بخش خصوصی کشور همسایه ما ترکیه می تواند پاسخگوی نیاز مسکن مردم باشد و حتی ممکن است برای کشورهای همسایه مسکن تولید کند اما بخش خصوصی ما نمی تواند. سازندگان ما از نظر هوش، استعداد و توانایی ها دست کمی از سازندگان ترک ندارند، اما تفاوت ما با ترکیه این است که دولت آنها دست و پای آنها را نبست، دولت ما دست و پای سازندگان را بست. قوانین از آنها محافظت می کند. تا زمانی که قوانین و ساختارهای ما موانعی ایجاد کند.

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: بخش خصوصی در ایران نمی تواند منابع مالی برای درخواست پروژه و تعریف پروژه داشته باشد. منابع مالی باید توسط مردم تامین شود. اگر از نفت یا منابع دیگر تامین شود، منجر به تورم می شود. اما هیچ دستگاه یا سازمانی از بخش خصوصی پشتیبانی نمی کند. سرمایه خارجی که عملا وارد بخش مسکن ایران نمی شود. کشورهای همسایه از سراسر جهان این امکان را دارند که سرمایه خود را جذب کرده و با تمام بانک های جهان همکاری کنند.

ستاریان در پاسخ به اتهاماتی مبنی بر اینکه چین با تولید مسکن مازاد در حال ایجاد مشکلات برای اقتصاد خود است، گفت: اول اینکه ما هنوز راه زیادی برای تامین تقاضا داریم. حتی اگر سالی یک میلیون خانه بسازیم که با ساختار فعلی غیرممکن است، طی 10-15 سال می توانیم تقاضای مطلق را تامین کنیم. پس از آن، ما را نمی توان با چین مقایسه کرد. دوم، مازاد مسکن بهتر از هوسبازی و حاشیه نشینی است.

او گفت: «چین با عرضه بیش از حد مسکن مواجه نیست. آمار مسکن در مقایسه با تعداد خانوارهای این کشور هنوز ناکافی است، اما مانند سایر نقاط جهان و در کشور ما که در مکان یابی مسکن مهر اشتباه کردیم، در چین تحقیقات عمیقی برای تعیین وضعیت مسکن انجام نشده است. محل. سکونتگاه های اطراف کلان شهرها

مسکن منجر به تورم بین بازارها می شود

این کارشناس بازار مسکن توان دولت در برنامه ریزی برای نهضت ملی مسکن را ساخت سالانه 20 تا 30 هزار واحد مسکونی دانست و گفت: وزیر راه و شهرسازی که به تنهایی نمی تواند مسکن بسازد، باید این کار را رها کند. صلاحدید مقامات بخش خصوصی وجود ندارد در حال حاضر بخش خصوصی ایران به طور متوسط ​​سالانه بین 400 تا 500 هزار واحد مسکونی تولید می کند که به نظر من به دلیل تبلیغات دولتی، بخش خصوصی احتمالاً کار را متوقف می کند و ساخت و ساز کاهش می یابد زیرا بخش خصوصی معتقد است با ساخت میلیون ها واحد دولتی، پروژه ها مشتری نخواهند داشت بنابراین، ما با خطر کاهش تولید مواجه هستیم که منجر به شوک‌های بازار می‌شود.

وی با توجه به چشم‌انداز بازار مسکن گفت: بخش مسکن مانند 50 سال گذشته خواهد بود. نه مدل جدیدی ساخته شد، نه طرح جدیدی ایجاد شد، نه چیزی اتفاق افتاد. مسکن در میان مدت و بلند مدت همچنان رهبر تورم در میان بازارهای موازی خواهد بود. اگر بتوانیم سالانه یک میلیون خانه با مسدود کردن بخش خصوصی بسازیم، بازار می‌تواند طی 10 سال به تعادل و ثبات برسد، اما نه با رویه فعلی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید