وقتی افتخار مرگ امیرکبیر غمگینش کرد / ساخت موسیقی برای تاریخ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا ساعدی: عملکرد تیتراژ مانند جلد کتاب است. طراح او سعی می کند با انتخاب عناصر، شکل ها و چیدمان ها از طریق گرافیک و موسیقی، مخاطب را در جریان قطعه قرار دهد. موقعیت هایی که گاهی بسیار وقت شناس، متفکرانه و حسابگر و گاهی بسیار زیاد به مردم ارائه می شود. سرفصل و این کار با انجام یک تکلیف واجب انجام می شود که با جلوه بصری بیننده را از پایه دور می کند.

دلیل بازگشت دوباره به تیتراژ کلیدواژه، مروری بر پایدارترین و به یاد ماندنی ترین موسیقی با برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی همراه است که برای بسیاری از بینندگان حاوی خاطرات تلخ و شیرینی است و پرداختن مجدد به آن ها در هر شرایطی می تواند دنیایی از خاطرات را برای ما به ارمغان بیاورد. بازی خاطره‌ای که عموم مردم با راه‌اندازی و انتشار آن در نوروز 1400 از آن استقبال کردند، ما را بر آن داشت تا در روزهای جمعه هر هفته و از زمانی که از آن گذشتیم تا سال‌ها روح و روان خود را در قالب یک بازی خاطره هفتگی وقف آن کنیم. احساس بهتری نسبت به این روزهای دردناک داریم.

خاطره بازی با زیرنویس های ماندگار عنوان مجموعه ای از گزارش های آرشیو شده با همین رویکرد است که می توانید هر هفته در گروه هنری خبرگزاری مهر دنبال کنید.

در سی و هشتمین شماره از این روایت رسانه ای به موسیقی تیتراژ سریال امیرکبیر به نویسندگی کامبیز روشن روان و صدای علیرضا افتخاری که در سال 1364 منتشر شد و پس از پخش به یکی از بهترین ها تبدیل شد. محبوب ترین محصولات رسانه ای داخلی در حوزه سریال. سریالی خوش ساخت به کارگردانی سعید نیک پور که با متن و ایده های اجرایی و حضور چند تن از بهترین بازیگران تئاتر و سینمای کشورمان چنان در دل و ذهن مخاطب رسوخ کرد که با وجود مضمون آه تو داستانی متفاوت و محتوایی کمتر تجربه شده داشت، اما از آن به عنوان یکی از پرمخاطب ترین آثار آن دوران در تلویزیون نام برده شده است.

وقتی افتخار مرگ امیرکبیر او را غمگین کرد / ساخت موسیقی برای تاریخ

امیرکبیر در سال 1364 با فیلمنامه ای از پرویز زاهدی و کارگردانی سعید نیک پور نوشته شد و در 12 قسمت از شبکه یک سیما پخش شد. مجموعه ای از متن یک دوره تاریخی بسیار مهم ایران که با نام های نخست وزیر مقتول ناصرالدین شاه قاجار، امیرکبیر و توطئه های دشمنانش ثبت شده و شامل وقایع دراماتیکی می باشد. شصتی پخش رادیو در آن زمان فضای مردمی ایجاد کرد. شرایطی که اگر چه محدود به شبکه اول و دوم است و مخاطبان چاره دیگری برای تماشای سریال نداشتند، اما اگر در همان سریال نکات برجسته ای وجود نداشت، قطعا شکست می خورد که نمونه هایی از آن را می توان در همان مجموعه یافت. زمان…

تاریخچه سریال «امیر کبیر» با مرگ محمدشاه و ورود ناصرالدین شاهد قاجار به تهران و تاجگذاری وی آغاز می شود و به امیرکبیر در دوران صدارت، فعالیت های بسیار مهم او در سازندگی کشور می پردازد. توطئه های دشمنانش، تبعید به کاشان و سرانجام قتل او. فضایی بسیار فعال و پر از رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در تاریخ ایران که تلفیق درام می تواند بازنمایی خوبی از یک دوره مهم تاریخی کشورمان باشد. چارچوبی معتبر و ارزشمند که هنرمندانی چون سعید نیکپور، ایرج راد، فخری بازی کردند. خوروشمحمد مطیعی، ژیلا سهرابی، شمسی فضل اللهی، ژاله علو، پرویز پور حسینی، هادی مرزبان، رضا فیاضی، غلامرضا طباطبایی، فرزانه کابلی، خوشنگ بهشتی، سروش خلیلی و فرهدام شرعین، شمرد خمیفاد شریفی اوکس رامز، محمد عمرانی، فرانک فرهادی، مریم خسروی، امیر کریمی، بهمن بهرامی، بابک اسکندری، امیر ولی نژاد و رضا شریفی رنگ و بوی تماشایی متفاوتی به بینندگان دادند که همچنان خاطرات پخش این سریال را حفظ کرده است.

نکته جالب اینکه سعید نیکپور در خاطراتش درباره این سریال گفته است: «این سریال در زمان جنگ و باران فیلمبرداری شد و برای ساخت آن خیلی زحمت کشیدیم. یادم هست آن زمان در کاخ گلستان مشغول ساخت فیلم «امیر کبیر» بودیم که یک مینی بوس پشت ساختمان شمس العمار منفجر شد و آن روز برای ما بسیار غم انگیز و فاجعه بار بود، بنابراین خاطره خوبی از آن ندارم. آی تی. در حالی که در سر من من هم یادم می‌آید که یک روز که مشغول ضبط سریال امیرکبیر بودیم طوفانی آمد و همه چادرها و مکان‌هایمان را خراب کرد.»

وقتی افتخار مرگ امیرکبیر او را غمگین کرد / ساخت موسیقی برای تاریخ

اما اگر از جذابیت دراماتیک سریال امیرکبیر فاصله بگیریم به یکی از قسمت های محوری و خاطره انگیز سریال امیرکبیر می رسیم که به دلیل حضور هنرمندانی چون کامبیز روشن به عنوان آهنگساز سریال، یک نکته مهم و خاطره انگیز است. خواننده معتبری چون علیرضا افتخاری و تعدادی از نوازندگان درجه یک ایرانی مانند محمد. علی کیانی نژاد و دیگران به یکی از خاطره انگیزترین ها تبدیل شده اند اکثر و قسمت های نوستالژیک این سریال در دهه گذشته به سریال های ماندگار و احتمالا متفاوت تبدیل شده اند. موسیقی حاوی نکات علمی و تخصصی فراوانی است که به لطف اندیشه و نبوغ نوازندگان مجرب و خوش ذوقی چون کامبیز روشن روان در بخش های مختلف قابل تحلیل است.

با گذر از جذابیت دراماتیک سریال امیرکبیر به یکی از نقاط عطف و خاطرات سریال امیرکبیر می رسیم که به لطف این سریال به یکی از معتبرترین خوانندگانی چون علیرضا افتخاری و تعدادی از نوازندگان درجه یک ایرانی تبدیل شده است. حضور هنرمندانی چون کامبیز روشن. خالق حافظه اکثر قسمت هایی از این سریال باقی مانده است. اتفاقا از همان ابتدای خلق موسیقی و تیتراژ، اثری که طرح جذاب، رویکردها و تحلیل های کارشناسی شده نیز دارد. شرقی در آن زمان نسخه متفاوتی از موسیقی این سریال در رسانه های مختلف منتشر شد و به قدری مورد توجه قرار گرفت که گردآورندگان این مجموعه ماندگار تصمیم گرفتند موسیقی متن این سریال را منتشر کنند.

موسیقی که علاوه بر استفاده متعادل و ماهرانه م .لفه های موسیقی کلاسیک و ارکسترال به درستی از نشانه ها و سازها در موسیقی ایرانی به لطف حضور نوازندگان مجرب موسیقی اصیل ایرانی استفاده کرد که در موسیقی متن و تیتراژ موسیقی سریال با صدای علیرضا افتخاری متبلور شد. شرایطی که باعث شد این موسیقی هیجان انگیز به یکی از مولفه او خواننده ای بود که در آن زمان در خدمت موسیقی ایرانی بود و صدایش به قدری مورد استقبال قرار گرفت که تا مدت ها شاخه گلی خوشبو از سبدی از شنوندگان خانواده های ایرانی در همه زمینه ها بود.

صدایی قابل اعتماد با ویژگی ها و ویژگی های منحصر به فرد برآمده از آموزه های استادی چون جلال تاج اصفهانی در موسیقی و در نتیجه مشارکت در فرآیند حرفه ای ساخت محصولات موسیقی و همچنین همکاری با بزرگانی چون کامبیز روشن روان. . بنابراین رشدی دریافت که بدون شک نام علیرضا افتخاری را در ردیف برجسته‌ترین و بهترین خوانندگان کشورمان قرار داده است که قدرت و تکنیک کمتری نسبت به هر کسی دارد که بتواند مخالفت کند.

وقتی افتخار مرگ امیرکبیر او را غمگین کرد / ساخت موسیقی برای تاریخ

جلوه عینی و بصری این نگاه را می توان در موسیقی متن و تیتراژ سریال «امیر کبیر» دید که صحنه قتل امیرکبیر در حمام فین کاشان در این موسیقی متن توسط کامبیز روشن به مخاطب ارائه می شود. روان و صدای علیرضا افتخاری اشباع از صدای سنج – تلخی مرگ مردخوب این برای ما تاریخ ایران را دو چندان می کند. موسیقی که گویا خود میرزا محمد تقی خان فراهانی است که علیرضا افتخاری را سخنگوی خود برای بیان ملودی شبیه آهی از تاریخ کرد. گر میکند.

در مقاله ای در یکی از رسانه ها آمده است: «در چنین لحظاتی هیچ گفتگویی وجود ندارد. اما ترکیب تصاویر با موسیقی به خوبی نشان می دهد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. دستان جلاد می لرزد، بخاری غرق در خون امیرکبیر در هوا پخش می شود و در این لحظه صدای غمبار شریفی را می شنویم که می خواند: بمیر، بمیر، بمیر در این عشق، بمیر در این عشق. چو تو مردی «همه جانها را بگیر» و فضا بیشتر و بیشتر غم انگیز می شود. “موسیقی پخش می شود، فضا در یک جفت قرمز ناپدید می شود و مرد بزرگ تاریخ برای همیشه جاودانه می شود.”

وقتی افتخار مرگ امیرکبیر او را غمگین کرد / ساخت موسیقی برای تاریخ

البته اخیراً علیرضا افتخاری در این برنامه حضور داشت.»یک ملاقاتمهران مدیری در پاسخ به سوال او درباره حضورش در امیرکبیر گفت: یک شب که استاد محمدعلی کیانی نژاد (آهنگساز و نوازنده پیشکسوت) به استودیو صدابرداری امیرکبیر رفتند، به من گفت که با او همراه شوم.

این خواننده ایرانی افزود: در استودیو کامبیز بود که روشن روان به آقای کیانی نژاد گفت: «خواننده» آه تو “آیا می دانید او می تواند قسمت هایی از موسیقی متن و تیتراژ سریال را بخواند؟” در همین زمان بود که آقای کیانی نژاد من را به آقای روشن روان معرفی کرد. به آقای کیانی نژاد گفتم: «علی جان، می دانی پدرم اگر بفهمد من آواز می خوانم ناراحت می شود. اگر بفهمد من آواز می خواندم چون تعصبات مذهبی در خانواده زیاد است، ناراحت می شود.» از من ناراحت است.» جالب اینکه پدرم همیشه با لهجه اصفهانی تند صحبت می کرد:می خوای مطرب بشی? می خوای از شب تا صبح بوخونی قبل از طرح بدن (برنج)؟

وی افزود: خلاصه به استودیوی ضبط سریال امیرکبیر برگشتم و آهنگ مناسب را در آنجا خواندم. بار اول ضبط نشد، اما آهنگ را از شب دوم خواندم و بعد که با اتوبوس به اصفهان برمی گشتم، همسرم به من گفت: «آهنگ را زدی، چقدر خوب بود». به نظر می رسد آهنگی از این سریال نیز در آن شب پخش شده است.

وقتی افتخار مرگ امیرکبیر او را غمگین کرد / ساخت موسیقی برای تاریخ

اما همانطور که گفته شد موسیقی متن این سریال چنان حال و هوای متفاوتی برای آهنگساز دارد که تصمیم می گیرد از صدای علیرضا افتخاری در قسمت های مختلف سریال استفاده کند و اوج آن صحنه قتل امیرکبیر با آهنگی غمگین است. جلوی چشم مردم بود و مرگ این مرد بزرگ ایران زمین را برای مردم دردناکتر کرد. موسیقی دقیق در قالب ارکستر، از جمله سازهای ایرانی که با وسواس کامبیز با روشن روان، علیرضا افتخاری را به جامعه موسیقی ایران معرفی کرد که شاید در کنار رکوردهای ارزشمند دیگر جزو اولین خوانندگان این مجموعه باشد. ترک کرد. در حساب شما

توجه استادانه آهنگساز به ایجاد فضای موسیقایی معنوی در قسمت هایی که ارتباط عاطفی بیشتری با بیننده دارد، انتخاب فضای ماهور با وجود محدودیت های حسی این ساز که برخی از کارشناسان موسیقی از آن صحبت می کنند، انتخاب متن و ملودی صحیح با تنظیم سمفونی ارکستر، همکاری بسیار هوشمندانه آهنگساز با خواننده در بهترین بازتولید آهنگ های قسمت های مهم سریال، استفاده از ازظرفیت های موسیقی دستگاهی ناب ایرانی بالاترین پختگی و تسلط کامل یک آهنگساز، نوازنده و خواننده است. مستقر اکتشافات علمی و دانشگاه موسیقی از دیگر مولفه هایی است که در رابطه با موسیقی متن و تیتراژ سریال امیرکبیر قابل بررسی است.

وقتی افتخار مرگ امیرکبیر او را غمگین کرد / ساخت موسیقی برای تاریخ

پس با توجه به این شرایط، موسیقی متن و تیتراژ امیرکبیر بدون شک یکی از پیشگامان و تازه واردان خلق موسیقی مهیجی است که پیش از این کمتر تجربه شده بود. شرایطی که ریسک بالایی داشت اما با توجه به حضور بازیگر و هنرمندی تاثیرگذار مثل کامبیز روشن روان و البته بهره مندی از حضور تعدادی از اساتید موسیقی ایرانی و البته صدای ناب شش لحنی مثل علیرضا افتخاری. جرقه ظهور جریانی شد که بعدها در زمینه موسیقی متن سریال، انقلاب بزرگی را آغاز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید