در صورت ابتلا به آنفولانزا، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را می توان تا 70 درصد افزایش داد.


اگر به دلایل بیشتری برای تزریق واکسن آنفولانزا و مراقبت از خود نیاز دارید، تحقیقات جدید به شما این امکان را می دهد. این مطالعه نشان می دهد که ممکن است بین آنفولانزا و افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون ارتباط وجود داشته باشد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، محققان آمریکایی و دانمارکی از پایگاه داده سلامت دانمارک برای بررسی 10231 مرد و زن که بین سال های 2000 تا 2016 به بیماری پارکینسون مبتلا شده بودند، استفاده کردند. آنها این گروه را با یک گروه کنترل متشکل از 51196 نفر از همان سن و جنس مقایسه کردند. در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در افرادی که 10 سال بعد به آنفولانزا مبتلا شدند 70 درصد و 15 سال بعد 90 درصد بیشتر بود.

«نوئل ام. کوکوروس، محقق مؤسسه بهداشتی زائران هاروارد و نویسنده مقاله منتشر شده در JAMA Neurology می گوید: «این پیوند ممکن است مختص آنفولانزا نباشد، اما این بیماری بیش از هر بیماری دیگری توجه ما را به خود جلب کرده است. ما همچنین برخی عفونت‌های دیگر مانند هپاتیت C را بررسی کردیم، اما داده‌های گسترده‌ای برای تجزیه و تحلیل آن‌ها نداشتیم.»

ارتباط احتمالی بین آنفولانزا و خطر ابتلا به بیماری پارکینسون

برخی از محققان حدس می‌زنند که این عفونت‌ها ممکن است با ایجاد التهاب در سیستم عصبی مرکزی، در ایجاد بیماری پارکینسون اختلال ایجاد کنند. به عنوان مثال، چندین مطالعه نشان داده اند که آپاندیس همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد، اما برخی از مطالعات نتوانسته اند چنین ارتباطی را پیدا کنند.

بیماری پارکینسون می تواند سال ها یا حتی دهه ها ادامه داشته باشد و در ابتدا فقط علائم محدودی مانند لرزش دست ایجاد می کند. در نتیجه این ارتباطات را تنها پس از سال ها می توان شناسایی کرد و در کل بسیار سخت است. دکتر کوکوروس هشدار داد: «این مطالعه شواهدی دال بر وجود رابطه علی بین آنفولانزا و بیماری پارکینسون نیست.

آیا واکسن آنفولانزا می تواند خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد؟ دکتر کوکوروس می گوید: «واکسن آنفولانزا به دلایل دیگری توصیه می شود. اما اگر ارتباطی با بیماری پارکینسون وجود داشته باشد، واکسیناسیون می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. با این حال، واضح است که بیماری پارکینسون می تواند توسط عوامل بسیاری ایجاد شود. آنفولانزا ممکن است تنها یکی از این عوامل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید