رسوایی با یوسی کوهن و اختلافات داخلی در موساد اسرائیل



افشای رسوایی یوسی کوهن، رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) با مهماندار خطوط هوایی اسرائیل (العال) و اتهامات او به پرحرفی و افشای برخی عملیات های جاسوسی موساد، نشان از درگیری های داخلی دارد. داخل موساد

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، در بخشی از برنامه تحقیقاتی حماکور که از شبکه 13 رژیم صهیونیستی پخش شد، افراد مرتبط با کوهن گفتند که وی پس از رابطه با مهماندار هواپیما با گای شاکر، مهماندار خود رابطه داشته است. یک تاجر معروف است، او نیز بازدید می کند.

جزئیات نفوذ کوهن بر موساد و برکناری شش مقام بلندپایه موساد تنها 10 روز پس از آن که وی به بهانه “بی وفاداری به موساد” به عنوان رئیس اطلاعات اسرائیل به دست گرفت، در تحقیقات هاماکورا فاش شد. این برنامه تلویزیونی همچنین فاش کرد که کوهن مدیریت موساد را برای مهماندار هواپیما و همسرش توصیف می کند.

گای شاکر، همسر مهماندار، یوسی کوهن را «پرحرف» توصیف کرد و گفت: «او خیلی به ما گفت. از دیگر مسائل می توان به سبک حکومت موساد اشاره کرد.

شاکر گفت: کوهن بلافاصله شروع به تعریف چیزهای مختلف کرد، از جمله آزار و اذیت پزشک یک رهبر برجسته عرب. او برای من توضیح داد که چگونه در 10 روز اول کارش 6 نفر را به دلیل وفاداری به نظام اخراج کرده است.

یوسی کوهن در آستانه پایان اقامتش در موساد با چندین اتهام مواجه شد. زمانی که هنوز رئیس موساد بود، نه تنها یک هدیه 20000 دلاری از تاجر استرالیایی جیمز پکر دریافت کرد، بلکه به دخترش کمک کرد در شرکتی کار کند که یکی از مقامات عالی رتبه امارات با آن ارتباط داشت.

نفوذ و دخالت پنهان کوهن با موساد با آمدن دیوید بارنیا، معاون سابق موساد و رئیس فعلی سازمان جاسوسی اسرائیل آشکار شد. بارنیا سه مقام ارشد اطلاعاتی را به عنوان بخشی از تغییرات ساختاری در سبک سلف خود کوهن که به وفاداری به نخست وزیر سابق بنیامین نتانیاهو متهم شده بود، اخراج کرد.

ایتامار ایکنر، خبرنگار سیاسی روزنامه احمقانه آهارونوت، گفت: «بارنیا رئیس موساد تصمیم گرفت تغییرات استراتژیک در موساد ایجاد کند و بر عملیات و فناوری تمرکز کند تا اطمینان حاصل کند که موساد بهترین سازمان در جهان باقی می ماند.

آیکنر افزود: «اگر تغییراتی که منجر به استعفا و استعفای سه رهبر موساد شد، نبود، موساد جایگاه خود را در خط مقدم سرویس‌های اطلاعاتی در سراسر جهان از دست می‌داد». بدون این تغییرات، طی دو سال آینده، موساد می‌ایستاد و از خود می‌پرسید: «ما چه اشتباهی کردیم؟ “

پیش از این، یوسی ملمن، تحلیلگر امنیتی و اطلاعاتی هاآرتص پیش بینی کرده بود که جزئیات رابطه عاشقانه کوهن فاش خواهد شد.

او گفت که خروج او از موساد به دلیل اختلال عملیاتی یا اطلاعاتی نیست، بلکه به این دلیل است که موساد با 7000 کارمند خود از رفتار و رویکرد کوهن خسته شده است.

او توضیح داد که کوهن همیشه از دستگاه اطلاعاتی برای اغراق در شخصیت خود، نزدیک شدن به رسانه ها، تقویت روابط خود با غول های سرمایه اسرائیل و خارجی و خدمت به نتانیاهو استفاده کرده است. برخی بر این باورند که اقدامات کوهن در موساد در راستای اهداف سیاسی او بوده و او جایگزین نتانیاهو به عنوان رئیس حزب لیکود و نامزد بعدی نخست وزیری خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید