آیا شرایط افتتاح حساب توسط بانک ها تغییر کرده است؟



در حالی که اعلام برخی از مشتریان حاکی از شرایط متفاوت افتتاح حساب در بانک ها است، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی و بانک مرکزی توضیحاتی را در این خصوص ارائه کردند که حاکی از تغییر شرایط افتتاح حساب است. … برای بررسی صحت و آگاهی از وضعیت مالی مشتریان، بانک ها باید مدارکی مانند گواهی اشتغال به کار و سند مالکیت یا اجاره نامه را دریافت کنند تا از محل سکونت فرد مطلع شوند که بانک ها آن را پرداخت نکرده اند. توجه به گذشته برخلاف قانون توجه زیادی به این …

به گزارش ایسنا، اخیرا اخباری مبنی بر شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب مبنی بر دریافت اصل سند مالکیت یا اجاره بها و کپی آن، گواهی اشتغال به کار علاوه بر اصل شناسنامه و کارت ملی منتشر شده است. .

در ادامه این سوال دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی هرگونه تغییر در شرایط افتتاح حساب بانکی را رد کرد.

اما امروز یکی از مشتریان بانک به ایسنا گفت که بانک برای افتتاح حساب از وی مدارکی مانند گواهی اشتغال به کار و سند مالکیت یا اجاره نامه خواسته است که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در پاسخ به ایسنا گفت. برای ارائه هر گونه خدمات بانکی، بانک ها باید مشتریان خود را شناسایی کنند که با استفاده از کد ملی و مدارک اقامتی انجام می شود، در حالی که بانک های خصوصی این کار را با استفاده از کد ملی انجام می دهند. بانک ها علاوه بر شناسایی مشتریان، باید از سطح مالی خود نیز آگاه باشند و برای اطمینان از مشکوک نبودن تراکنش های بانکی مشتریان، بانک نیاز به گواهی اشتغال به کار دارد که باید با میزان حقوق دریافتی با تراکنش ها مطابقت داشته باشد.

وی افزود: البته در مفاد ماده 169 قانون مالیات ها، بانک ها برای شناسایی و ثبت نام در سامانه مالیاتی باید مدارکی از قبیل گواهی اشتغال به کار، اسناد مالکیت یا اجاره نامه را دریافت کنند. مجازات می شود و زیان های مالیاتی را به دولت بازپرداخت می کند.» بانک هایی که این اسناد را از مشتریان خود دریافت می کنند ممکن است در قبال دریافت آنها مسئول باشند. از سوی دیگر، اخذ این گونه اسناد منطبق بر قانون مبارزه با پولشویی است، بنابراین بانک می تواند از سلامت مالی مشتری اطمینان حاصل کند.

جمشیدی با بیان اینکه تغییری در شرایط بانک ها برای افتتاح حساب ایجاد نشده است، ادامه داد: از آنجایی که سامانه های بانکی در این زمینه پیش بینی نشده بود و به سامانه ثبت نام متصل نبودند، اکنون این شرایط فراهم شده است، برخی بانک ها این اسناد را دریافت می کنند. … “من فرض می کنم که بقیه بانک ها این شرایط را به موقع برای افتتاح حساب اعلام کنند.

همچنین اقدامات بعدی بانک مرکزی نشان می دهد که هیچ تغییری در شرایط افتتاح حساب بانکی ایجاد نشده است و بر اساس قانون مبارزه با پولشویی، بانک ها موظف به تعیین دقیق محل مراجعه مشتریان و وضعیت مالی آنها هستند. . امکان تایید دریافت اسنادی مانند سند مالکیت یا اجاره نامه و گواهی اشتغال به کار، اما قبلا بانک ها این بند از قانون را رعایت نمی کردند اما اکنون تمرکز بانک مرکزی بر رعایت مفاد قانون مبارزه با پولشویی است. برخی بانک‌ها این موضوع را با جدیت اجرا کرده‌اند، بقیه بانک‌ها توجه بیشتری به دریافت این اسناد خواهند داشت که قبلاً طبق قانون الزامی بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید