اعتراضات علیه اردوغان پس از سقوط لیر در برابر دلار



ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که اعتراضات علیه اردوغان در واکنش به کاهش چشمگیر ارزش لیر صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از النشره، ویدئوهای مربوط به تظاهرات متعدد استانبول علیه سرنگونی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در شبکه های اجتماعی در حال پخش است.

این اعتراضات در پی سقوط لیر ترکیه در برابر دلار بود. روز سه شنبه، لیر ترکیه 15 درصد دیگر در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

در حالی که دلار آمریکا در پایان معاملات دوشنبه با 11.42 لیر ترکیه معامله می شد، در جلسه معاملاتی روز سه شنبه این نرخ به بالاترین حد خود یعنی 13.45 رسید.

به این ترتیب لیر ترکیه در روز سه شنبه قوی ترین کاهش ارزش را از 10 آگوست 2018 تجربه کرد.

به گزارش یورونیوز، در حالی که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه بار دیگر از کاهش نرخ بهره دفاع کرد، لیر ترکیه به کاهش ادامه داد.

بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر سال گذشته با وجود افزایش تورم، نرخ بهره را کاهش داده است. پنج شنبه گذشته، تحت فشار اردوغان، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را به 15 درصد افزایش داد که کمتر از نرخ تورم ترکیه در حدود 20 درصد است.

رئیس جمهور ترکیه بر خلاف روند اقتصادی حاکم بر این باور است که افزایش نرخ بهره منجر به مهار تورم و کاهش برابری پول ملی نخواهد شد. او دوشنبه شب پس از جلسه کابینه از “توطئه” علیه کشورش صحبت کرد و تاکید کرد که در برابر فشار کسانی که به دنبال افزایش نرخ بهره هستند “مقاومت خواهد کرد”.

نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در سال جاری 58 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان در حال حاضر پس از 19 سال قدرت، کمترین محبوبیت را در نظرسنجی ها دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید