پردازنده های نسل چهاردهم اینتل احتمالا دارای پردازنده گرافیکی 3 نانومتری خواهند بود.


پردازنده های نسل دوازدهم اینتل به تازگی عرضه شده اند، اما این موضوع باعث توقف شایعات نسل های آینده نشده است. بر اساس گزارش جدید، در نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل «Meteor Lake» باید منتظر بمانیم تا کاشی‌های مختلفی استفاده شود که کاشی‌های GPU آن‌ها توسط TSMC‌ با استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید می‌شود. این پردازنده ها در سال 2023 عرضه خواهند شد.

تراشه های اینتل Meteor Lake از معماری متشکل از چهار کاشی یا بخش مختلف استفاده می کنند. با وجود انتشار تصاویری از این پردازنده ها، نمی دانیم که هر کاشی دقیقاً برای کدام قسمت استفاده می شود، اما اکنون گزارشی از معماری آنها منتشر شده است.

این پردازنده ها که در نیمه دوم سال 2022 راه اندازی شدند و در سال 2023 راه اندازی شدند، بر اساس معماری هسته جدید Cove خواهند بود. این هسته ها که احتمالا Redwood Cove نام دارند با استفاده از لیتوگرافی 7 نانومتری EUV یا Intel 4 تولید می شوند که البته به نظر می رسد TSMC نیز در تولید این هسته ها نقش داشته باشد.

پردازنده های نسل چهاردهم اینتل
تراشه آزمایش دریاچه شهابی

معماری Redwood Cove برای هسته های پرقدرت یا P-Core استفاده می شود، در حالی که معماری Crestmont برای هسته های کم مصرف یا E-Core استفاده می شود. اگرچه پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل Alder Lake اکنون از معماری ترکیبی استفاده می‌کنند، نسل چهاردهم معماری متفاوتی خواهد داشت.

در واقع اینتل با سبک طراحی جدید خود می توانست تولیدات خود را به شرکت های خارجی واگذار کند که گزینه اصلی TSMC است. طبق گزارشی جدید، کاشی‌های SOC-LP با استفاده از فرآیند TSMC Node N5 یا N4 و کاشی‌های GPU با TSMC Node 3 تولید می‌شوند.

اینتل رسما از فناوری بسته بندی Foveros برای ارتباط بین کریستال های مختلف استفاده خواهد کرد. این با اشاره اینتل به کاشی های مختلف برای پردازنده های نسل چهاردهم مطابقت دارد.

انتظار می رود پردازنده های دسکتاپ Meteor Lake همچنان از سوکت LGA 1700 پشتیبانی کنند. یعنی همان سوکت توسط پردازنده های Alder Lake و Raptor Lake پشتیبانی می شود. این پردازنده ها به احتمال زیاد از رم DDR5 و PCIe Gen 5.0 پشتیبانی خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید