چرا مشتری همیشه با سنگ های فضایی بمباران می شود؟


در ماه های سپتامبر و اکتبر، ناظران آسمان شب دو سیارک مختلف را مشاهده کردند که تنها در یک ماه با سیاره غول پیکر مشتری برخورد کردند. در حالی که این اولین بار نیست که ناظران چنین منظره ای را می بینند، رصد موفقیت آمیز چنین برخوردی بسیار نادر است و می تواند اطلاعات زیادی در مورد منظومه شمسی در اختیار ما بگذارد.

ریکاردو اوسواین مشاهدات توسط یک ستاره شناس از دانشگاه کشور باسک در اسپانیا مورد مطالعه قرار گرفت. او می گوید:

این کره های آتش نادر هستند و احتمال مشاهده تصادفی بسیار نادر است. امسال شاهد یک اتفاق استثنایی بودیم. زیرا معمولاً فقط هر دو سال یک بار می توانیم فقط یکی از این برخوردها را تشخیص دهیم.

برخورد پس از برخورد

اگرچه برخوردها نادر هستند، اما مشتری به دلیل اندازه اش، بیش از هر بخش دیگری از منظومه شمسی شاهد یک رویداد برخورد است. مشتری بزرگترین هدف برخورد است و پس از خورشید دارای قوی ترین کشش گرانشی است و این ویژگی احتمال برخورد را نسبت به جهان های کوچکتر افزایش می دهد.

بسیاری از برخوردهای مشتری توسط اخترشناسان آماتور کشف شده است. متخصصان نمی توانند تلسکوپ های قدرتمند را برای مدت طولانی روی یک هدف خاص متمرکز کنند. با این حال، رویکرد اخیر نجوم حرفه ای نامیده می شود. کو آریماتسو در دانشگاه کیوتو در ژاپن، او متوجه شد که تلسکوپ خود را روی سیاره مشتری قرار داده است. آریماتسو می گوید:

من از دیدن درخشش رویداد برخورد شگفت زده شدم. این نتیجه گیری سریع نشان می دهد که یا من خوش شانس بودم یا میزان برخورد بالاتر از حد انتظار بود.

آریماتسو این برخورد را در دو طول موج متفاوت مشاهده کرد و اطلاعاتی در مورد انرژی آزاد شده و جرم برخورد دهنده ها در اختیار دانشمندان قرار داد. این رصد دقیق تر از منجمان آماتور بود. اما مشاهدات دیگر بسیار غیرمنتظره بود. فضاپیمای جونو ناسا که از سال 2016 به دور مشتری می چرخد، 28 ساعت پس از برخورد به زمین رسید و دوربین آن تصویری از جو مشتری در فاصله 2000 کیلومتری بالای ابرها ثبت کرد.

وسو می افزاید:

در تصویر جونو هیچ نشانه ای از برخورد ندیدیم. در نتیجه می توان گفت که این جرم به قدری کوچک بود که در جو مشتری متلاشی شد و تنها در چند ساعت بر اثر بادهای اطراف ناپدید شد.

درگیری سپتامبر نیز به دلیل برنامه فشرده اش استثنایی بود. اکثر مردم این برخورد را تماشا کردند و درخشان ترین گلوله آتشی را دیدند که در اثر برخورد با مشتری ایجاد شد. وسو در این باره می گوید:

این احتمالاً بزرگترین برخورد با مشتری است که تا به حال مشاهده کرده ایم و یک توپ آتش نه چندان بزرگ ایجاد کرده است که هیچ اثر قابل مشاهده ای روی سیاره باقی نمی گذارد. طول این توده احتمالا چندین متر بوده است.

با مشتری کار کنید

نمایی از مشتری در دو طول موج آتش ناشی از برخورد با این سیاره را در 15 اکتبر 2021 نشان می دهد.

سنگ های کوچک منظومه شمسی

مشاهده اجرام کوچک در منظومه شمسی دشوار است. همین امر در مورد اجسام دورتر نیز صادق است. در نتیجه، زمانی که جرم چندوجهی در اطراف مشتری در فاصله 560 میلیون کیلومتری زمین پدید می آید، دانشمندان احتمالاً راهی برای مشاهده مستقیم جرم ندارند. آریماتسو بیان می کند:

از آنجایی که مشاهده مستقیم اجسام در چند متری کمربند اصلی دشوار است، تعداد این اشیاء ناشناخته است. مشتری به عنوان یک آشکارساز برای این اجرام کوچک عمل می کند و سرعت برخورد و روشنایی آنها در درک اندازه و چگالی آنها مهم است.

وسو همچنین می گوید:

ما واقعاً نمی دانیم چند میلیون جرم به این اندازه در منظومه شمسی وجود دارد. اما در اینجا صحبت از ده ها میلیون یا حتی صدها میلیون جنایت به این بزرگی است.

شمارش تعاملات مشتری نیز می تواند به حل مشکل کمک کند. Huesu تخمین می زند که هر سال حدود 20 جرم علیه مشتری انجام می شود. در میان آنها اجرامی هستند که با قطب های مشتری برخورد می کنند و حتی با دقیق ترین مشاهدات نیز قابل تشخیص نیستند.

مقالات مرتبط:

با این حال، درخشش، که نشان دهنده نابودی سنگ های فضایی است، یکی از راه های مطالعه سیارک های کوچک است. وسو می افزاید:

تنها راه مطالعه اجسام کوچک، مطالعه اثر برخورد آنهاست. مثلاً اگر با سیاره ای مانند مریخ برخورد کنند، دهانه ای از خود به جا می گذارند و اگر با غول گازی مانند مشتری برخورد کنند باعث درخشش می شوند.

اثر را ترک کنید

معروف ترین اثر برخورد مشتری ۱۹ قسمت دنباله دار شوماخر لوی ۹ بود که در سال ۱۹۹۴ به این سیاره برخورد کرد. دانشمندان خیلی سریع این شی را شناسایی کردند و توانستند تاثیر آن را روی مشتری مشاهده کنند. اوسو بیان می کند:

اولین باری را که به اینترنت وصل شدم و به دنبال تصاویری از رد پاهایی که با مشتری در تماس بودند را به یاد دارم.

ملاقات لوی 9 با شوماخر با خریدار

نقاط تاریک اثر برخورد کمیک 9 با مشتری را نشان می دهد.

محصولات لوی شوماخر علائم خاصی مانند نوارهای ابری تیره که برای ماه‌ها دیده می‌شد، روی مشتری بر جای گذاشتند. تلاطم نشانه ای از انفجارهای جوی دنباله دار بود که با لایه های ابرهای بالایی ترکیب شد. برای Huesu، مسیر برخورد یکی از دلایل اصلی علاقه به رویدادهای برخورد مشتری است. او می گوید:

این اجرام صدها میلیون سال است که با مشتری در تماس بوده و مواد مختلفی را وارد جو مشتری کرده و یا به نوعی جو سیاره را آلوده کرده است.

با این حال، برخورد Levy 9 Schumacher با مشتری بسیار نادر بود. این برخورد همچنان یکی از تاثیرگذارترین برخوردهایی است که دانشمندان تاکنون در مشتری دیده اند و یکی از معدود برخوردهایی است که تنها در چند ساعت مشتری را به طرز چشمگیری تحت تاثیر قرار داده است. از آن زمان، دانشمندان شاهد برخورد اجرام کوچکتر با ابرهای مشتری بوده اند و از سال 2009 تاکنون حتی یک خراش هم ندیده اند. خو نتیجه گیری می کند:

لوی 9 شوماخر آخرین جلسه مهم مشتری بود. از آن زمان تاکنون، هیچ رها شدن چشمگیری از جو مشتری وجود نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید